S koncem sezóny přivítáme na repertoár novou francouzskou komedii s názvem Účet, kterou uvedeme v předpremiéře v pátek 21. června od 19 hodin. Komorní hra nabídne pohled mužského světa, který dokáže být mnohdy nevyzpytatelný. Nač se můžete těšit a jak probíhá práce na této novince? To prozradí režisér inscenace Petr Svojtka, pro kterého je tato hra již druhým počinem, který u nás v divadle tuto divadelní sezónu nazkoušel.
Dle slov herců je spolupráce s Petrem Svojtkou úžasnou zkušeností pro každého herce. Dokáže z nich dostat to nejlepší.
Sezóna 23/24 se v DBZ nese v duchu českých premiér francouzských her a ty režíruješ dvě z toho. Jak ses v DBZ zabydlel?
Je skvělé v nějakém divadle pracovat opakovaně. Dřívější zkušenost je vždycky k nezaplacení! Pokud poznáš lidi, zázemí, technické danosti a vybavení divadla, můžeš podruhé, potřetí z tohohle poznání čerpat, a pracovat daleko efektivněji. Je samozřejmě krásné poznávat nová prostředí, inspirovat se setkáními s novými lidmi, je ale ještě krásnější na tato poznání navazovat. Obojí zažívám během jediné sezony v DBZ – a to je pro mě úplná novinka, za kterou jsem velmi vděčný.
Jaká je práce na komedií Účet, na které aktuálně pracuješ?
Intenzivní a krásná. Intenzivní proto, že máme co do činění s hrou, které má jen tři postavy – a všechny jsou skoro celou dobu na jevišti. Krásná proto, že naše komedie je zábavná, břitká, má svou hloubku a všichni tři pánové – i celý inscenační tým – jsou na zkoušení velmi natěšení a troufám si tvrdit, že nás to spolu baví.
Petr Svojtka patří k nejvýraznějším řežisérům české divadelní scény. Na svém kontě má desítky úspěšných inscenací. Mimo jiné také Berlín Berlín, kterou v české premiéře uvedlo DBZ loni v říjnu.
Hra slibuje pohled do mužského světa. O čem je pro tebe osobně tento text?
Odpověď je obsažena v otázce – je to vhled do mužského světa, do mužského uvažování, mužské mentality. Což bude pro dámské publikum bezesporu nadmíru zajímavé, překvapivé i inspirativní. Zažijí tu situace a dialogy, s nimiž by se v běžném životě rozhodně nepotkaly. Proto by si tento kousek rozhodně neměly nechat ujít! Pánové v publiku se zas mohou bavit věcmi důvěrně známými…
Na co se mohou diváci těšit?
Na tři skvělé herce, kteří představují tři diametrálně odlišné testosteronové postavy, tedy tři naprosto odlišné náhledy na svět, na život, na lásku, na ženy, na partnerství, manželství, rodinu. Zábavné jsou jejich pře, hádky, třesky mezi jejich egy. Jsou to konflikty ne nepodobné těm na pískovišti s bábovičkami. Mohou se těšit na brilantně napsanou konverzační komedii s několika překvapivými zvraty. A taky na skvělý ping-pong…
Zleva překladatel Petr Christov, kostýmní výtvarnice Eva Bellefeuille, scénografka Markéta Fantová, produkční Marie Renčová Kružíková, Petr Svojtka a herci Martin Kubačák, Adam Vacula a Jiří Hana.
Spolupracuješ opět s Jiřím Hánou, který je tvým takříkajíc „dvorním hercem“. Je to shoda náhod, že pro něj byla role i v této hře (na podzim jsi s ním už nazkoušel komedii Berlín Berlín), nebo s ním počítáš vždy, když je to jen trochu možné?
S Jirkou spolupracuji velmi dlouho a velmi rád. Naši první inscenaci jsme premiérovali v roce 2001, tedy před 23 lety! Máme za sebou 12 krásných let v Městských divadlech pražských, kde byl jedním z tahounů souboru, předtím několik let na Kladně, kde na sobě nesl infarktové břímě moderování Malých kladenských Dionýsií. Třešničkou na dortu naší kooperace je určitě jeho východoněmecký tajný agent Werner ve zmíněné hře Berlín Berlín. Myslím, že s Jirkou na sebe slyšíme – a za sebe můžu říct, že s ním budu rád pracovat na jakémkoli kousku i v budoucnu.
V dalších rolích se objeví Adam Vacula a Martin Kubačák. Jaká je práce v ryze pánském kolektivu?
Je to dosti specifické, ale dosti fajn! Je dobré si čas od času takovéhle pánské zkoušení užít. I když tak úplně maskulinní náš tým není – scénu nám dělá Markéta Fantová a kostýmy Eva Bellefeuille. Ba co víc, na všech zkouškách nás provází jako produkční a nápověda Maruška Renčová Kružíková. Tyto světice nad námi bdí a před nimi musíme náš testosteron aspoň trochu krotit…
Foto: Tereza Křenová